Dear buyers, please don't do this...
Tak tau la kenapa tiba-tiba rasa terpanggil nak publish pasal ni. Sejak dua menjak ni melampau-lampau pula dapat customers yang macam ni. Fuhh baru je habis puasa dah buat dosa!
Untuk pelanggan yang suka membeli barang secara atas talian tolong la jangan beli sama macam korang beli dekat pasar sana. Online dengan offline ni lain tau. Sangat-sangat lain jadi tolong jangan survey ikut suka.
1. Jangan order dekat banyak-banyak orang
Please, kalau rasa dah order atau survey dekat seller A jangan order dekat seller lain dah. Kalau la seller A tu tak pernah dapat customer sebelum ni then korang pergi survey dekat dia. Lepas tu bila dia lewat reply korang pergi order dekat orang lain, tak ke kecewa si seller A tu.
2. Jangan banding-bandingkan
Aku ada jumpa seorang customers ni hari tu. Dia survey produk dengan aku. Then dia tanya macam-macam dan tanya apa dia dapat selain dari produk yang dia beli. Aku jawab la free postage and free give plus join lucky draw iPhone 7. Lepas tu boleh pula dia kata 'Saya pergi dekat seller B saya dapat 5 item'.
Hati aku masa tu sangat-sangat la panas. Kenapa nak banding-bandingkan? Mungkin itu cara deller B untuk tarik customers. Terpulang dengan cara masing-masing.
3. Jangan Minta Free Postage
Jangan sesekali korang minta free postage dekat seller. Sebab postage tu bukannya kami yang letak, tapi itu adalah perkhidmatan untuk pos laju. Kalau bagi free postage, siapa yang nak bayar postage korang? Ingat pos laju nak bagi free? Postage pun bukannya murah kalau korang minta seller yang bayarkan. Kalau 50 orang minta free postage, ha naya seller nak bayar postage korang.
4. Be serious
Kalau untuk produk skincare macam aku, aku tak marah kalau customers nak survey. Tapi kalau baju korang nak survey macam-macam tu jangan la. Aku percaya seller akan letak ukuran siap-siap dekat caption. Korang tinggal ukur dekat badan, agak-agak muat pergilah order. Janganlah whats app lepas tu tanya bahu berapa cm? Agak-agak saiz M boleh muat tak?
Please rajinkan diri untuk membaca
5. Lewat Bayar
Jangan marah kalau barang yang korang order tu dah habis. Aku percaya ramai seller yang letakkan FIRST PAY FIRST SERVE. Bukan FIRST BOOKED FIRST SERVE. Jadi bila dah order tu cepat-cepat la pi bayar supaya barang korang tu tak kebas dek yang lain. Dah tu bila tak dapat marah-marah. Siapa suruh hang bayat lewat?
6. Kalau tak jadi
Yang ni tolong la, kalau tak jadi beli bagi tau. Jangan buat seller macan tunggul tunggu korang punya payment. Macam pengemis minta payment hari-hari. Kalau rasa-rasa tak jadi bagi tau. Sekurang-kurangnya dia tak tunggu dan boleh cari customers yang lain.
Sama juga macan korang pergi beli dekat luar. Kalau tak jadi mesti korang akan kata
'oh tak apalah kak,'
Paling tidak pun kalau tak nak being rude 'oh saya pusing-pusing dulu, nanti saya datang balik'
Atau korang memang blah gitu je? Padan pun!
Ada yang nak tambah??
Untuk pelanggan yang suka membeli barang secara atas talian tolong la jangan beli sama macam korang beli dekat pasar sana. Online dengan offline ni lain tau. Sangat-sangat lain jadi tolong jangan survey ikut suka.
1. Jangan order dekat banyak-banyak orang
Please, kalau rasa dah order atau survey dekat seller A jangan order dekat seller lain dah. Kalau la seller A tu tak pernah dapat customer sebelum ni then korang pergi survey dekat dia. Lepas tu bila dia lewat reply korang pergi order dekat orang lain, tak ke kecewa si seller A tu.
2. Jangan banding-bandingkan
Aku ada jumpa seorang customers ni hari tu. Dia survey produk dengan aku. Then dia tanya macam-macam dan tanya apa dia dapat selain dari produk yang dia beli. Aku jawab la free postage and free give plus join lucky draw iPhone 7. Lepas tu boleh pula dia kata 'Saya pergi dekat seller B saya dapat 5 item'.
Hati aku masa tu sangat-sangat la panas. Kenapa nak banding-bandingkan? Mungkin itu cara deller B untuk tarik customers. Terpulang dengan cara masing-masing.
3. Jangan Minta Free Postage
Jangan sesekali korang minta free postage dekat seller. Sebab postage tu bukannya kami yang letak, tapi itu adalah perkhidmatan untuk pos laju. Kalau bagi free postage, siapa yang nak bayar postage korang? Ingat pos laju nak bagi free? Postage pun bukannya murah kalau korang minta seller yang bayarkan. Kalau 50 orang minta free postage, ha naya seller nak bayar postage korang.
4. Be serious
Kalau untuk produk skincare macam aku, aku tak marah kalau customers nak survey. Tapi kalau baju korang nak survey macam-macam tu jangan la. Aku percaya seller akan letak ukuran siap-siap dekat caption. Korang tinggal ukur dekat badan, agak-agak muat pergilah order. Janganlah whats app lepas tu tanya bahu berapa cm? Agak-agak saiz M boleh muat tak?
Please rajinkan diri untuk membaca
5. Lewat Bayar
Jangan marah kalau barang yang korang order tu dah habis. Aku percaya ramai seller yang letakkan FIRST PAY FIRST SERVE. Bukan FIRST BOOKED FIRST SERVE. Jadi bila dah order tu cepat-cepat la pi bayar supaya barang korang tu tak kebas dek yang lain. Dah tu bila tak dapat marah-marah. Siapa suruh hang bayat lewat?
6. Kalau tak jadi
Yang ni tolong la, kalau tak jadi beli bagi tau. Jangan buat seller macan tunggul tunggu korang punya payment. Macam pengemis minta payment hari-hari. Kalau rasa-rasa tak jadi bagi tau. Sekurang-kurangnya dia tak tunggu dan boleh cari customers yang lain.
Sama juga macan korang pergi beli dekat luar. Kalau tak jadi mesti korang akan kata
'oh tak apalah kak,'
Paling tidak pun kalau tak nak being rude 'oh saya pusing-pusing dulu, nanti saya datang balik'
Atau korang memang blah gitu je? Padan pun!
Ada yang nak tambah??
Comments
Post a Comment